Ink and Wash

The landscape in Shiwa in winter is, without exaggeration, bleak. Snow falls and stays. Driveways are trenches. Mountain floors become white and show through leafless trees like the scalps of balding men. Snow hangs on the branches of trees; they sag beneath the burden. Anything aspiring towards the heavens for relief is stopped by the gray ceiling of ever present clouds.

Shiwa is a different place. The vibrant life is buried beneath it—variety becomes sameness. I get lost on familiar roads. I forget the character of the plants that comprise my yard. Even light moves differently—filtered through dark clouds, the sky dulled while the ground glows with the reflections off the snow.

Yet there is beauty. Scenes covered in snowfall take on a sameness of color, like varying shades of the same black ink diluted with water. Shiwa in winter is an ink and wash painting.

水墨画

紫波の冬の景色は、誇張なしに、殺風景だ。雪が降り、そのまま残る。家への進入路は堀だ。山肌は白くなり、禿げかかった男の頭皮のように、葉の無い木から透けて見える。雪は木の枝にしがみ付く。枝はその重みにたわむ。救いを求めて天を目指すものは何でも、灰色の天井のような存在感のある雲によって遮られる。

紫波は異なった場所だ。活気ある生命はその下に埋もれ、多様性は単一と化す。僕は慣れた道でさえ迷う。家の庭を構成する植物の特徴を忘れてしまう。光すら異なって動く。空はどんよりとする一方、暗雲から漏れた光が雪に反射し、地上は柔らかく輝く。

それでも美しさはある。雪に覆われた景色は類似した色、水で薄めた墨色の様々な色合いを帯びる。冬の紫波は水墨画となる。

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